top of page

Lægenu - hyppigste spørgsmål

Få svar på de hyppigst stillede spørgsmål til Lægenu og dets online lægehjælp

  • Hvornår kan Lægenu hjælpe?
    Vi er tilgængelige alle dage fra kl. 00 til 08. Vores online læger kan hjælpe med alt mellem de mildeste symptomer til de værst tænkelige symptomer. Vi er en privat onlinelæge, og derfor yder vi det ekstra, som man får, når man benytter sig af en privat virksomhed: ekspertise, service, alsidighed, bedre ventetider, mulighed for second opinion og hjælp til alle dine bekymringer og symptomer om natten. Vi afslutter ikke før du og vi er tilfredse og trygge. Ved akut livstruende tilstand skal du dog ringe 112.
  • Hvem kan hjælpes af Lægenu?
    En onlinelæge er særligt dygtig til at håndtere mindre akutte tilstande såvel som ikke-akutte tilstande. Patienter som kan have særlig gavn af Lægenus online lægehjælp er patienter med for eksempel hovedpine, øjensymptomer, symptomer fra næse, hals, mund og øre, svimmelhed, udslæt, vejrtrækningsproblemer, mavesmerter, symptomer fra urinvejene, underlivssmerter, symptomer fra testikler, skader på legemsdele samt ryg- og nakkesmerter. Der er ingen begrænsning for hvad vi kan vurdere online, men der er begrænsning for hvilke tilstande vi kan behandle og afslutte online. Hvis en problemstilling er oplagt indlæggelseskrævende for dig så er hjælp fra en privat online læge mindre relevant. Men hvis du er i tvivl eller føler dig sikker på at det ikke er noget der kræver indlæggelse så er Lægenu blandt de mest optimale lægehjælp du kan få. Lægenu har værdi for dig, hvis du har en travl hverdag, er forælder, ønsker at blive vurderet og behandlet i eget hjem, er på ferie, er på farten, har nemmere ved at føre en konsultation online end fysisk, vil spare tid, vil spare transporttid, vil minimere risikoen for at blive smittet, vil spare dig for ventetid i venteværelser, have en lægekonsultation der er særligt fokuseret på din sygehistorie og symptomer.
  • Hvordan hjælper Lægenu?
    Når du kommer igennem til vores onlinelæge beder vi dig oplyse dit CPR-nummer. Det er nemlig et lovkrav, at journalføre en lægekonsultation ved ens CPR-nummer. Herefter beder vi dig fortælle om dine symptomer. Herefter vil onlinelægen spørge yderligere ind til dine symptomer. Til det benytter onlinelægen nogle kommunikative redskaber, som er effektive inden for online lægekonsultationer. Ved mindste relevans spørger vi om lov til at vurdere specifikke symptomer over en videokonsultation. Det er fx ved vurdering af øjne , udslæt, dit barns vejrtrækning mm. I slutningen af konsultationen opsummerer vi hele konsultationen. Det medvirker til, at du får bekræftet, at du er blevet hørt, og at dine symptomer ikke bliver negligeret. Samtidig giver det dig muligheden for at supplere med yderligere info og reflektere over dine egne symptomer. Afslutningsvis kommer vi med en konklusion inkluderende en benævnelse af sygdomsbilledet, råd, sikkerhedsnet og en behandling.
  • Hvor lang tid tager en online lægekonsultation?
    En konsultation med vores onlinelæge tager typisk 8 minutter. For nogle kan det virke meget og for andre kan det virke lidt. For os handler det ikke om kvantiteten. Vi fører en konsultation, hvor lægefagligheden opfyldes 100%. Vi afslutter ikke en konsultation uden at have sikret os, at vi har belyst hele sygehistorien fuldkomment inkl. gennem eventuel video. Samtidig sørger vi for, at vi giver en god service. Derfor har patienten altid plads til at supplere eller spørge om noget under konsultationen.
  • Hvilke områder er vi online læge eksperter?
    Vi er ekspert i vurdering og tolkning af sygehistorier og symptomer over telefon samt video. Vi er dygtige i de fleste læge specialer, når det kommer til en online lægehjælp. Selvom vi ikke er eksperter i alle organer og kropsdele så har vi et meget stærkt kendskab til styrker og begrænsninger ved en online lægekonsultation og til vores individuelle styrker og begrænsninger. Det kommer alle symptomer og sygehistorier til gode. Vi har i øvrigt en bred og robust erfaring som lægevagt, hospitalslæge, udkørende læge og som onlinelæge. I øvrigt har vi en robust og stærk klinisk erfaring inden for læge specialer, som er med til at skabe en bred og stærk lægeprofil. Det gør, at vi effektivt kan overføre og integrere vores viden og erfaring til en ny sygehistorie, online. Styrkerne ved en bred og stærk lægeprofil er, at lægen kan tolke og vurdere selv meget sjældne symptomer og sygehistorier ved en stærk integration af viden og erfaring fra en bred vifte af sygehistorier og sygdomme på tværs af læge specialer. Det sammenfattet med de øvrige erfaringer skaber et sikkert og trygt grundlag for en ordentlig vurdering og behandling for patienten. Læs om detaljer i følgende artikel.
  • Hvilke begrænsninger har Lægenu?
    Hos Lægenu udskriver vi ikke afhængighedsdannende medicin. Det er ikke anderledes end andre lægevagter, herunder Regionernes lægevagt. Der er nemlig klare retningslinjer fra Sundhedsministeriet om, at afhængighedsdannende medicin ikke skal udskrives ved andet end en klar indikation og herunder ved indlæggelse på et hospital eller ved egen læge. Da Lægenu er en online lægehjælp er der nogle fysiske begrænsninger for hvilke diagnoser vi kan stille og hvilke behandlinger vi kan iværksætte. Vores ekspertise minimere den begrænsning væsentligt, hvor vi oftest kan sidestilles med en fysisk vurdering. Dog er der ved nogle diagnoser eller symptomer brug for en specifik undersøgelse før behandling kan iværksættes. For eksempel en hjerterytmeforstyrrelse eller brug af meget bredspektret antibiotika. Ved selv fysiske undersøgelser kan en diagnose være forbundet med en vis usikkerhed. For eksempel ved diagnosticering af lungebetændelse ud fra stetoskopi. Hos Lægenu arbejder vi derfor ud fra et meget tæt sammenspil mellem sygehistorie, tolkning på svarene på vores spørgsmål samt den objektive og kliniske vurdering. Det kræver selvsagt en ekspertise for at minimere usikkerheder til et absolut minimum.
  • Hvordan kan jeg klage?
    Hvis du vil klage over din online læge eller over Lægenu, bedes du kontakte os via den kontaktinformation, der er oplyst på vores hjemmeside. Vi vil bestræbe os på at behandle din klage og vende retur med en tilbagemelding inden for 24 timer.
  • Hvem kan Lægenus onlinelæger henvise til?
    Vores onlinelæger kan henvise til skadestuen, akutafdelingen og specialiseret afdelinger med sygdomme som skal udredes samme dag. Der kan dog forekomme en meget lille risiko for at pågældende afdeling afviser henvisningen. Vi kan også bestille akutte ambulancer. Det foregår i henhold til de regionale retningslinjer, og sker kun hvis indikationerne og kriterierne er opfyldte.
  • Hvordan foretager onlinelægen en vurdering over telefon og video?
    Vores onlinelæger er dansk-autoriserede læger med selvstændig virke, som har haft tusinder af konsultationer over telefon. Derudover har de gennemgået kurser i online lægearbejde. Det giver dem de rette redskaber til at føre en onlinekonsultation. Når patienten ringer bruger onlinelægen særlige redskaber til at få belyst din sygehistorie. Det er nemlig sygehistorien, hvor størstedelen af kunsten i diagnostik findes. Onlinelægen vil så målrette sine spørgsmål for at få belyst sygehistorien så godt som muligt. Nogle gange kræver det en supplerende videokonsultation for at belyse sygehistorien 100%. Under videokonsultationen vil onlinelægen guide dig eller en tilstedeværende til at foretage relevante undersøgelser. Det er onlinelægen særlig kompetent til, og det er super effektivt. Når det er gjort kan onlinelægen med meget stor sandsynlighed stille en rigtig diagnose. Hvis det ikke kan lade sig gøre, er næste opgave for onlinelægen, at vurdere hvor hurtigt patienten skal tilses fysisk og hvilke undersøgelser det kræver for at få stillet en diagnose. Vores onlinelæger er særligt specialiseret til dette. Læs om flere detaljer i følgende artikel.
  • Hvem er Lægenu?
    Vi er en privat onlinelæge bestående af dansk-autoriserede onlinelæger, som står til rådighed for at yde online lægehjælp om natten. Vi er eksperter i vurdering af symptomer og behandling af sygdomme ved brug af telefon og video. Vi er en innovativ virksomhed, som ønsker at tilbyde danske patienter online lægehjælp på ekspertniveau med kontinuerlig høj kvalitet. Læs mere om Lægenu under afsnittet om os.
  • Hvordan tilføjer jeg et nyt spørgsmål og svar?
    Følg disse trin for at tilføje en ny FAQ: 1. Administrer FAQ'er fra din hjemmesides oversigt eller i editoren 2. Tilføj et nyt spørgsmål og svar 3. Tildel din FAQ til en kategori 4. Gem og udgiv Du kan altid vende tilbage og redigere FAQ'en.
  • Kan jeg indsætte et billede, video eller GIF i min FAQ?
    Ja. Følg disse trin for at tilføje medier: 1. Administrer FAQ'er fra din hjemmesides oversigt eller i editoren 2. Opret en ny FAQ eller rediger en eksisterende 3. Klik på videoen, billedet eller Gif-ikonet fra svar-tekstfeltet 4. Tilføj medier fra dit bibliotek og gem.
  • Hvordan redigerer eller fjerner jeg titlen på de ofte stillede spørgsmål?
    Man kan redigere titlen fra FAQ'ens 'indstillinger'-fane i editoren. Fjern titlen i din mobilapp ved at gå til Hjemmeside og app-fanen i Owner-appen og vælg tilpas.
Udvalgte sider vi benytter
freepik_br_9f29f4f6-cf0e-4eff-8310-2b7dc
Akutbarn-logo-1_edited_edited.png
Akut Barn
freepik_br_81e9bf3c-99f4-483c-b151-1c21d
7cf46aa459b77ab1c6d967a6710d455f_edited_
Dansk Cardiologisk Selskab
freepik_br_0e48fbd2-fddc-4874-96e7-f87dceae2432.png
freepik_br_d59e8f55-e356-442f-9657-916ce
freepik_br_d4a56db5-6853-455d-b3ee-0306c
AmericanAcademyofOphthalmology_edited_ed
Lægenu.dk ejer rettighederne til alt indhold på hjemmesiden. Brug af materiale på siden er tilladt såfremt man tydeligt refererer eller henviser til Lægenu.dk. Hvis der er tvivl er man meget velkommen til at kontakte os.
Copyright © 2025 Lægenu
Lægenu ApS
CVR: 36709510 på 10 år
Kontakt@lægenu.dk
bottom of page